• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skatteåterbäring vid skuldsanering

Molle66

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
8 Maj 2023
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
8
Poäng
26
Hej!
Jag har pratat med Kronofogden nu idag, jag har en pågående skuldsanering sedan 1,5 år tillbaka, fick idag preliminära skattebeskedet att jag skulle få tillbaka 19000sek, en stor anledning till det är att flera borgenärer inte dragit av på skulden utan lagt det som inbetald ränta, svaret jag fick av kronofogden var att jag skall ompröva, jag ifrågasatte deras info på hemsidan gällande att du får behålla skatteåterbäring, men infon är att över 10000sek i återbäring så ska man begära omprövning.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Hej!
Jag har pratat med Kronofogden nu idag, jag har en pågående skuldsanering sedan 1,5 år tillbaka, fick idag preliminära skattebeskedet att jag skulle få tillbaka 19000sek, en stor anledning till det är att flera borgenärer inte dragit av på skulden utan lagt det som inbetald ränta, svaret jag fick av kronofogden var att jag skall ompröva, jag ifrågasatte deras info på hemsidan gällande att du får behålla skatteåterbäring, men infon är att över 10000sek i återbäring så ska man begära omprövning.
Beror ju på varför du fått en återbäring! Kanske mil ersättning? Kanske betalt för mycket skatt på jobbet med .
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 953
Mottagna reaktioner
6 144
Poäng
3 907
Hej!
Jag har pratat med Kronofogden nu idag, jag har en pågående skuldsanering sedan 1,5 år tillbaka, fick idag preliminära skattebeskedet att jag skulle få tillbaka 19000sek, en stor anledning till det är att flera borgenärer inte dragit av på skulden utan lagt det som inbetald ränta, svaret jag fick av kronofogden var att jag skall ompröva, jag ifrågasatte deras info på hemsidan gällande att du får behålla skatteåterbäring, men infon är att över 10000sek i återbäring så ska man begära omprövning.
Ja dom borde kunna tydliggöra detta mer på deras hemsida. Står ju ingenting om vad som är skäliga engångsbelopp (utbetalningar) att begära omprövning för…

Tror att större tydlighet gällande beloppsgränser hade kanske gjort att färre onödiga omprövningar skickas in, men relevanta sådan sker… win - win situation !!
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Ja dom borde kunna tydliggöra detta mer på deras hemsida. Står ju ingenting om vad som är skäliga engångsbelopp (utbetalningar) att begära omprövning för…

Tror att större tydlighet gällande beloppsgränser hade kanske gjort att färre onödiga omprövningar skickas in, men relevanta sådan sker… win - win situation !!
Vad är det största du fått ? Jag fick 15k i år tillbaka !
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 037
Mottagna reaktioner
796
Poäng
677
Jag kan inte ens se min deklaration på mina sidor så får tålmodigt vänta tills den ramlar ner i Kivra. Går inte ens att trycka på ladda ner.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Så här står det på deras sida om omprövning vid skatten tillbaka !
 

Bilagor

  • IMG_3089.png
    IMG_3089.png
    312.3 KB · Visningar: 33

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 538
Mottagna reaktioner
6 130
Poäng
4 147
Hej!
Jag har pratat med Kronofogden nu idag, jag har en pågående skuldsanering sedan 1,5 år tillbaka, fick idag preliminära skattebeskedet att jag skulle få tillbaka 19000sek, en stor anledning till det är att flera borgenärer inte dragit av på skulden utan lagt det som inbetald ränta, svaret jag fick av kronofogden var att jag skall ompröva, jag ifrågasatte deras info på hemsidan gällande att du får behålla skatteåterbäring, men infon är att över 10000sek i återbäring så ska man begära omprövning.
Bra info, detta har jag försökt säga flera gånger om.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Bra info, detta har jag försökt säga flera gånger om.
Beror nog på varför man fått återbäring ! Kan ju vara att du själv valt att betala in extra skatt ! Eller jobbet dragit extra skatt :) eller mil ersättning :) eller en kombination av båda :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp